Obecnie pracujemy nad… cz.95

mordkamisiaczkaWracamy z kolejnym (i ostatnim) wywiadowczym odcinkiem Gustavusa. Chłopak, przepraszam, Dziadzio, przemaglował nas niemiłosiernie, ale ponieważ wywierał na nas nacisk i presję nie traktujcie naszych odpowiedzi przesadnie serio. Oprócz tego zapraszamy ogarniętych high-leveli na otwarte testy Morany, którą trzeba trochę zrebalansować i chwalimy się kolejnymi grafikami do wersji 3d. Zapraszamy do lektury.

Nad czym pracujemy…

Ostatnio czas płynie pod znakiem delikatnych zmian. Nasze przygotowania do testów dobiegły końca. W tym tygodniu przekazujemy pałeczkę testerom.  Do testów ruszają opisywane ostatnio: instancja Komandora (trzeci poziom) oraz zwierzaki – Kruk i Małpa.

Z bardzo ważnych dla wszystkich “koxów” informacji – udało się zidentyfikować i naprawić błąd, który doskwierał nam wszystkim: słynne armaty na dojściu do Lugusa. Porządnie naoliwiliśmy zardzewiałe części, kiedy tylko wgramy poprawkę – armaty powinny działać już cały czas bez zarzutu. Druga bardzo ważna informacja dla naszych “koxów”: ogłaszamy otwarte testy Morany. Serwer testowy został zmieniony tak, by nie opłacało się relogać w celu ominięcia animacji naszej śmierci i szybszego dołączenia do drużyny. Nie ma również przedwczesnych informacji o śmierci (“kropki” na czacie grupowym, “areny”, i tym podobne). Morana została zmodyfikowana. Mamy przygotowane dla Was dwie testowe wersje – łatwiejszą i trudniejszą. Przypomnimy, że chcemy, by Morana dalej była bardzo trudnym i wymagającym bossem. Ułatwić chcemy tylko tyle, by brak możliwości stosowania “taktyki” z relogami nie uczynił jej nieubijalnej. Dlatego zależy nam na opiniach tych, którzy znają Białą Panią najlepiej. Zapraszamy do zgłaszania się do testów każdego doświadczonego pogromcę Morany, który czuje się na siłach ocenić różnicę między tym, co na s0 a tym, co zna ze swojego serwera. Szczegóły na forum, w tym wątku: Zaproszenie do testów Morany

Jakiś czas temu wspomnieliśmy o planach stworzenia taernijskiej “Misji Chwały”, czyli o queście dla najsilniejszych postaci. Dziś możemy powiedzieć już, że to nie tylko plany. Ruszyły inżynierskie testy pierwszego questa dzielności: questa dla Barbarzyńcy na 140 poziomie. Każda profesja doczeka się swojej wersji tego zadania, które będzie największym wyzwaniem i testem dla wymaksowanych postaci. Doświadczycie “ścieżki zdrowia”, którą będzie można ukończyć z różnym wynikiem. Ci, którym uda się zrobić tego questa perfekcyjnie, otrzymają specjalne wyróżnienie. Ci, którzy będą mieli mniej szczęścia, będą mogli go powtórzyć, ale… dopiero po kilku miesiącach.

Przed przejściem do części z wywiadem podrzucamy nowe grafiki. Poznajcie bandę łotrów i szubrawców oraz koncept olbrzyma ze stoku w Beirn.

bandafrajerowmisiaczek

Wywiad Gustavusa, cz. III i ostatnia

1. Czy planujecie stworzenie dwóch wersji instancji, normalne, takie jakie mamy obecnie i w wersji hard ? – z większym expem i np. potrzebnymi składnikami do craftingu – np. włazisz postacią z petem 110 plus na Mario hard (przed wejściem masz wybór – Mario i Mario hard) i starasz się dropnąć potrzebny składnik.

Torgerd: Nie będziemy kopiować istniejących instancji. W przypadku nowych instancji nie wykluczamy stosowania takiego rozwiązania (tak jak zrobiliśmy z Komandorem i Admirałem).

Tylko ten 40 plus na Komandora trochę nie teges, Ty wiesz jak ten strażnik kluczy potrafi sieknąć? Mi sh 75 plus (koksik) zdjął w rundę, a ja wiem co to resy, to pomyśl co on może zrobić takiemu 40 lvl… unicestwić może, w niebyt odesłać! Spójrzcie na to prosz… – Gustavus.

Torgerd: Spoglądamy.

2. Wiemy już jak wygląda najnowsza instancja bossa: Admirał. Jest tam sporo nowych pomysłów i mechanizmów. Czy można liczyć, że takie rozwiązania będą się pojawiać częściej?

Torgerd: Tak, przy każdej kolejnej instancji staramy się przeskoczyć samych siebie i szukamy nowych narzędzi, które mogą urozmaicić grywalność takiej lokacji. Czasem wychodzi nam to lepiej, czasem gorzej.

3. Czy jest szansa na opcję w zlecku na złoto np. u Taisha – wybieram doświadczenie, a nie złoto?

Drygu: W najbliższej przyszłości raczej nie wprowadzimy takiej opcji. Nie wykluczamy tego jednak w przyszłości.

Ja i tak się cieszę, bo mam scroll expa! (Jak przytomnie swego czasu raczył zauważyć Gromak – faktycznie, ucieszyłem się. Dla kogoś kto ma mało czasu na granie to fajny marcepan). Dodatkowo jak widzę, jest szansa na takie zlecko, może nie teraz, ale jednak…

4. Ognisty smok… Tak, wiem, nie potrzebujecie koncepcji nowych bossów, krain itp., ale… zastanówmy się chwilę, dlaczego negować coś, co jest znakomite. Toż taki smok to kwintesencja MMORPG, rasowy celebryta tego typu gier. Taern to dark fantasy tak? Mroczne średniowiecze, alternatywna rzeczywistość, magia, wojna i potwory… Czy jest szansa, że kiedyś powstanie taki boss lub champion? (Dodam, że przeprowadziłem na forum delikatne rozpoznanie [ankieta] na dobranej próbie sensownych graczy i zdecydowana większość była na TAK…).

Torgerd: Garthmog jest prawie ognisty 🙂 Przyznam, że nie jestem maniakiem smoków
i rzadko przychodzą mi do głowy.

Prawie robi wielką różnicę, jak w tej reklamie jednego z browarów… – Gustav.

Drygu: Ja akurat lubię ogniste smoki i również mi trochę takiego brakuje. Nie obiecuję, ale i nie wykluczam 🙂

Nie daj się prosić, w końcu jak go Tobie brakuje… a mówicie, że jednym z priorytetów jest nowa insta… – Dziadzia poddaje pod rozwagę połączyć przyjemne z pożytecznym.

5. Czy jest szansa na world bossy? Pojawiające się jak lotne champy, np. z obstawą?

Torgerd: Myślę, że na pewnym etapie gry rozważymy pomysł world bossów. Wszystko zależy od populacji 140 poziomów 🙂 Wydaje mi się, że pierwsze bicie Morany było krokiem w tę stronę. Czy się mylę?

Byłem na niej solo ostatnio, na evencie stała taka sobie, to myślę – a zaoram sobie i gdyby nie ta szpilka za cztery i pół koła to… – pieśni o czynach dzielnego Gustavusa niosą się ustami bardów wraz z wiatrem w świat Taernu, a zwłaszcza nocą przy blasku księżyca i licznych ognisk.

6. Czy nadal trwają prace nad enigmatyczną funkcją transferującą, która pozwoliłaby przeprowadzać turnieje o tytuł absolutnego dominatora wszechserwów w poszczególnych “kategoriach wagowych”?. Gracze z wszystkich serwów mogliby się wówczas przekonać, kto jest najlepszy w PvP (ja już wiem, najlepszy jest %!). Kiedy możemy się spodziewać mechanizmu, który na to zezwoli (rok ?).

Drygu: Mechanizm do częściowego importowania postaci powstał już na S0. Ma jeszcze jednak pewne problemy z działaniem – czasem zawiesza się serwer testowy 😛 Jak będę miał wolną chwilę, to powrócę do tematu i może uda się kiedyś zorganizować taki turniej.

No to musisz się streszczać, skoro większość z Graczy przejdzie na 3d, to nie będzie kogo przenosić, wszystkie koksy będą na jednym serwie, albo niemal wszystkie… – Gustav.

7. Jaki jest Twój ulubiony kolor, jaki jest ulubiony kolor Dryga?

Torgerd: Ulubiony kolor Dryga, to kolor jego Ferrari. To chyba oczywiste. Ja lubię różowy 🙂

Cichaj, określam właśnie Wasz profil psychologiczny… – Gustavus.

8. Czy nazwa Ghadiry wzięła się z tego, iż ktoś odwiedził Maltę? (Ghadira Bay no pięknie…kosi się hajs za platę, to się jeździ! ). Jak powstają nazwy mobków, NPC-ów i krain. Robicie przy tym burzę mózgów?

Torgerd: Ja na Malcie nie byłem, nie byłem też na Florydzie, gdzie jest miasto Kendall. Wszyscy wiedzą, że nazwy powstają w generatorze nazw 🙂 Podczas wymyślania imion korzystam ze strony Behind the Names. W przypadku mniej ważnych postaci faktycznie wspieram się generatorem. Moby i rary to często efekt żmudnego guglania w tematyce, w którą wpisuje się dany element. Morana, Karapaks, Isverd – to tylko niektóre przykłady nazw z wikipedii 🙂 Najczęściej wybieram kilka propozycji nazw (trzy, cztery) i przedstawiam je w biurze. Jak się podobają – git. Jak nie – szukam dalej 🙂

Ja tam myślałem, że po pijaku je wymyślacie, względnie na kacu, tak jak te wszystkie rzeczy gnoju i Behemot 😛 Ostatnio gram sobie w Wieśka Czy i co ja paczę – znalazłem kamień runiczny – Morana 🙂 – dziadzia Gustav.

Torgerd: ekipa z CD Projekt RED wie doskonale, że jak zrzynać, to od najlepszych 🙂 A tak serio Morana to po prostu Marzanna, więc taka nazwa w Wieśku dziwić nie może.

9. Czy epiki v2 występują w planach na najbliższe 5 lat gry?

Drygu: Tak występują. Powrócimy do tematu po skończeniu wersji 3d.

Wiedziałem! Gdy otworzyłem razu pewnego wrota percepcji (nie pierwszy raz zresztą, zauważyłem tam epicki hełm dla sheeda, po lewej był, stał jakby chciał, żeby go ktoś założył…). Te 5 lat to sobie jaja robiłem, no ale skoro 3d skończycie w 2016… to czasu będzie dość, by zrobić to wcześniej 😛 – komentarz by Gustavus, w sumie po kiego ja piszę, że to mój komentarz, wszak wiadomo!

10. Czy rozważane jest (najbliższe 5 lat) stworzenie dodatkowej profesji w grze? Np. elfa (choćby Zohar wygląda mi na elfowatego), supportu dla drużyny, leczącego, ale słabiej niż dt, za to mającego aury wspomagające np. odporności lub dmg, ale tak, by nie zaorać na amen populacji dt? A może np. kolda, dodatkowej postaci, która oprócz mo i brb, robiłaby dmg? Ewentualne Wasze koncepcje, dotyczące dodatkowej postaci w grze.

Drygu: W tę stronę nasze rozważania jeszcze nie zawędrowały. Najbliżej wprowadzenia był Mag Energii. Od 4 lat jednak nie może wydostać się z szuflady.

Mag Eny, czujecie to? To by miało szansę być lepsze niż – bycie mrocznym elfem i walenie ze stafa!

Torgerd: A kto pamięta, jak oryginalnie nazywał się Zohar?

11. Reforma pvp – kiedy? (rok), jaki macie na to pomysł? Obecne nabijanie statusów to miazga, psuje całą zabawę.

Drygu: Nie za bardzo rozumiem pytanie 🙂 Problemy jakie znamy: nabijanie ochronek + ekspienie w PvP w połączeniu z karaniem. Musimy wprowadzić systemowe rozwiązanie, które uniemożliwi takie praktyki i administracja przestanie się w to mieszać. W tej chwili gracze potrafią zarzucać nas zgłoszeniami niby nieuczciwego PvP w nadziei, że a nuż uda się zbanować przeciwnika. Usiądziemy do tego w najbliższym czasie.

Mamy ciekawy temat na forum, założony przez samego Wójcia Haevcia: „PvP – dlaczego nie lubię i kiedy polubię?”, tuszę, iż jest tam dość odpowiedzi… zaś moją odpowiedź można sprowadzić do zdania – obecnie więcej z nabijania statusu problemów niż korzyści, zaś system premiuje socjopatów.

12. Ekspienie małych psycho – kiedy zostanie usprawnione? Obecnie gracz „wyrasta” z tych psycho zanim nabije im sensowny poziom expa – solo z ichim, żabą, solo wieża, solo duszki – wartości psycho expa dla postaci na poziomach 30-50 są groteskowe, ba nawet klepanie solo niedźwiedzia (bez peta!) przez lvl 75, daje mu dwa razy mniej expa na psycho (np. expienie epika), niż postaci na 140 lvlu z rycem, dajmy na to, na poziomie 40 i muchami… Z jednej strony 75 lvl, dla którego takie solo to wyzwanie, walka jest ciężka, a z drugiej strony postać na endgame, plus ryc, który da mu koksy i na dodatek noobskie pety. Komu ciężej tego bossa zbić – a kto dostaje 2 razy większą nagrodę w postaci expa na psycho…

Drygu: Próbowaliśmy znaleźć na to jakieś dobre rozwiązanie, jednak żadnego idealnego rozwiązania nie znaleźliśmy, albo system byłby zbyt skomplikowany, albo wpływałby negatywnie na aspekty gry w innym przedziale. Ograniczyliśmy jedynie podbijanie ponad 100% ilości zdobywanego expa/psycho expa poprzez branie do drużyny bardzo niskich poziomów. To nie wbijam już Promurisa, Wasza strata!

13. Grywalność na endgame – jaki macie pomysł na endgame? Czy rozważacie stworzenia dodatkowej zabawy dla graczy na wysokich poziomach – może jakieś battlegroundy? Umówmy się, dziś nie ma czegoś takiego w Taernie – a graczy, którzy osiągnęli zacny 140 poziom wciąż przybywa i przybywać ich będzie…

Torgerd: Przede wszystkim wspomniany crafting, osiągnięcia związane z eventami, specjalne super trudne questy, które można zawalić, ale po jakimś czasie podejść do nich jeszcze raz i poprawić wynik. (Trochę więcej o takim queście znajdziecie jeszcze poniżej.)

Drygu: W planach były battlegroundy oraz bardzo rozbudowane wojny gildiowe. Czekają jednak na swoją kolej.

Hmm, zatem z tego co widzę (wyczytuję), sporo macie tych pomysłów na przyszłość. Od nowych krain (las Nijah, lokacja pustynna, stolica) i bossów (nowa, priorytetowa insta, alternatywna dla np. Waldka), po cykliczne super eventy (a w nich możliwość wytworzenia znakomitych, legendarnych przedmiotów), rozciągnięcie sieci questów na wszystkie przedziały lvlowe i zaawansowany craffting. Do tego naprawa PvP. Cud, miód i orzeszki! Kibicuję zatem i niecierpliwie czekam.

14. Jakie gry, książki i filmy ukształtowały Was (Ciebie Torgerdzie i Dryga, ograniczeni jesteśmy „tekstowo” także nie szaleć) jako twórców gry fantasy?

Torgerd: Kształtujemy się stale i wszystko ma na nas jakiś mniejszy lub większy wpływ. To co czytamy, oglądamy, słuchamy i w co gramy. Nie czuję się ukształtowanym twórcą gry fantasy 🙂 Jakiś kanon tego typu literatury przyswoiłem. Pamiętam, że podobały mi się cykle Eddingsa i Tada Williamsa. Z tak zwanych książek, które zostają na całe życie to przede wszystkim “Lalka” Prusa. Współczesna polska literatura to dla mnie Dukaj, Twardoch i Orbitowski. A fraza Świetlickiego i Janerki dobra jest na każdą okazję. Lista gier pokrywa się z tą Dryga, tylko zamieniłbym Red Dragona na Hom&M3 🙂

Drygu: Przed rozpoczęciem prac nad Taernem w tematyce fantasy największy wpływ miały na mnie:

książki Sapkowskiego,
pierwowzór gier MMORPG: mud Chicken’s Den,
gry; Fallout 2, Baldur’s Gate, Red Dragon, Dungeon Keeper, Myth.

Paczaj, to jednak coś czytajo (może i na giełdzie grajo nawet), bystre so! – by Gustav.
Senks jak mówią Szkoci.

Mam nadzieję, że powyższy „wywiad” odpowiedział przynajmniej na część pytań, które My Gracze wcale często sobie zadawaliśmy (np. czy będą kiedyś nowe mapy, nowe insty/bossy) i pozwolił przyjąć nam jakąś optykę co do przyszłych kierunków rozwoju gry, w którą grać tak lubimy. Tak jak pisałem na początku, nie udało się określić konkretnych dat, mimo, że dość namolnie nagabywałem. Rozumiem dlaczego, sądzę, że Wy także.

Z mojej strony dziękuję za możliwość zadania tychże pytań, za czas, który znaleźli dla mnie Kidda, Torgerd i Drygu. Nie chciałem też, by pewne oczywiste kwestie zostały pochowane do zakurzonych kufrów niepamięci (stąd np. pytanie o epiki v2). Oczywiście, pewnych „podstawowych pytań każdego gracza w Taern” nie zadałem (targowisko, podklasy) rozmyślnie… Wszak nie dotyka się legendy, nie mógłbym wejść tu z buciorami, zadeptać aury tajemniczości, kumacie…

P.S. W zasadzie to miałbym jeszcze jedno pytanie – Czy jest rozważana opcja resetowania daily o 0:00, a jak nie teraz to kiedy, a jak nigdy to dlaczemu?

Torgerd: ja tam jestem za, ale Drygu mówi, że się nie da 😀

PPS. Dla jasności – żeby nie było, że wszedłem w konfidencję z Pionem Decyzyjnym i teraz będę dropił epiki, a % będzie zawsze po mojej stronie. Ofertę – napisz za platę uznałbym za okrutną potwarz, o czym naturalnie Ekipa wiedziała. Tekst powstał przy współpracy mojej, Kiddy, Torgerda i Dryga. Był efektem pewnego tematu, który poruszyłem kiedyś na forum. Rad jestem, że ewoluował w tymże kierunku – posłużył jako owa garść informacji, by spragniony ich wędrowiec poprawił swój oręż i ruszył dziarsko na szlak, wiedząc, iż trochę potrwa zanim dotrze do celu, ale wiedząc też, iż podąża w dobrym kierunku…

Pozdro, czuwaj i darz bór, no i czekamy na te wszystkie marcepany!

Ciao

Wasz dziadzio Gustavus

25 thoughts on “Obecnie pracujemy nad… cz.95

  1. “12. Ekspienie małych psycho – kiedy zostanie usprawnione? Obecnie gracz „wyrasta” z tych psycho zanim nabije im sensowny poziom expa – solo z ichim, żabą, solo wieża, solo duszki – wartości psycho expa dla postaci na poziomach 30-50 są groteskowe, ba nawet klepanie solo niedźwiedzia (bez peta!) przez lvl 75, daje mu dwa razy mniej expa na psycho (np. expienie epika), niż postaci na 140 lvlu z rycem, dajmy na to, na poziomie 40 i muchami… Z jednej strony 75 lvl, dla którego takie solo to wyzwanie, walka jest ciężka, a z drugiej strony postać na endgame, plus ryc, który da mu koksy i na dodatek noobskie pety. Komu ciężej tego bossa zbić – a kto dostaje 2 razy większą nagrodę w postaci expa na psycho…” Tylko, że ta kwestia miała wejść już w poprzednim upku i co się z nią stało? Była lista zmian i jak zwykle coś zniknęło… Miało być, że małe lvle mają wiekszy exp na psycho na małych bossach niż taki high lvl… Zmiany podawane a znikają tak jak epiki v2, które były wprowadzone na serwer bo został 1 wydropiony i znikło w nie pamięci…

  2. Typowa lepidziura. Nie dziwie się w sumie bo o czym tutaj pisać, ale chociaż garść jakichś ciekawych statystyk by się przydała. Poprawcie tą instę komandora bo jest nudna jak flaki z olejem. Dwa razy na niej usnęłam. Za dużo tych mobów tam. Co najmniej 1/3 bym wywaliła. I do tego ten ponury klimat…

  3. Tyle piszecie o zmianie morany, a ja w dalszym ciagu bede plakal w swoim imienieu i innych cierniowych brb i pytal kiedy zrobicie lugusa dostepnego dla barby ?
    130lv mosiek POD WIEDZE ora po 1,5k z bolem ,a 130 barba majac 150pkt w SILE bije po 900 cierniem , a vd 130 na otepieniu po 1,3k i to jest ten Wasz balans ktorego nie zmieniacie twardo.

    • To może zamiast beczeć podbij siłę… choćby kosztem zręki, pokombinuj z broniami, użyj głowy.
      Przyjmij do wiadomości, że gracz też dostosowuje się do gry, nie tylko gra do gracza, kto nie umie się dostosować, prawem doboru naturalnego wymiera.

  4. Ale gówn*! Dalej ta gra siedzi w tym samym punkcie jak rok temu, za to rok temu, siedziała jak kolejny rok temu… etc.

    Gustav, wprost jaja z was robi, a wy dalej siedzicie na laurach jak gdyby nigdy nic, i dalej gówn* w tej grze robicie. Czepiacie się jakiś szczegółów, gdzie podstawowych rzeczy w wyborze, nie macie np.; rasy, klasy, rozwój postaci, craffting i wszystko inne jest o dup* rozbić!

    Popatrzcie na inne gry mmorpg np. Neverwinter (pomińmy już grafikę, bo to jest akurat najmniej ważne), po prostu uginają się od MOŻLIWOŚCI, a w nędznym taernie nic innego nie pozostaję jak tylko zwyczajne expienie tzw. “przynoszenie skór bobra i ich oddawaniu”.

    Piszę wam to tylko dlatego, bo żal mi dup* ściska, że Polska produkcja, już idzie w całkowitą niepamięć! Za to wy dalej nic, a nic, nie robicie i co najgorsze nie macie zamiaru, nic z tym robić. Bo wam tak, po prostu jest wygodnie.

    Łudzicie się, że gimbaza za rok skusi się na grafikę 3D. Nie, nie skusi się.

    Dlaczego?

    Dlatego, bo jest od cholerę i jeszcze więcej gier mmorpg free2play, z ładniejszą grafiką, niż to co macie dopiero wprowadzić za rok tzw. “3D”. Mało tego, będzie ich coraz więcej.

    Więc tutaj nie macie jak i z czym konkurować.

    Za to Ci gracze, którzy pozostali u was w grze, nawet nie oczekują od was ładniejszej grafiki. Nauczcie się najpierw słuchać graczy, (bo gra jest stworzona przede wszystkim dla nich), wsłuchajcie się, czego tak naprawdę oni chcą.

    Dopiero wtedy będziecie odnosić prawdziwy sukces.

    Pozdrawiam
    VoLo

  5. Ciekawy artykuł do przeczytania grający w grę taern, grałem kiedyś w tą grę wiele godzin dziennie i dobrze ją wspominam, zachęcam również do odwiedzenie innych gier

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *