Obecnie pracujemy nad… cz. 45

morda_ojciecPrologiem. Jednym słowem cały czas go przerabiamy, poprawiamy i modyfikujemy. Wszystko dlatego, że prolog jest pierwszym co widzi nowy gracz, dlatego musi być idealny. W dzisiejszym blogu stawiamy kilka pytań i sami na nie odpowiadamy. Dlaczego w ogóle ruszyliśmy temat prologu, dlaczego jesteśmy w niego tak zaangażowani i co chcemy osiągnąć poprzez jego zmianę. Zapraszamy.

Dlaczego zmieniać prolog?

Bo zmieniła się gra. Engine Taernu jest nieporównywalnie bardziej rozwinięty niż kilka lat temu. Dużo prościej jest prowadzić nieliniową narrację w questach, pojawiły się mechanizmy, dzięki którym można wchodzić w interakcję z elementami na mapie, mamy liczniejszą i bardziej doświadczoną ekipę, dzięki czemu prolog może wyglądać po prostu ładniej.

Bo zmienił się rynek. Tutoriale obecne są w większości gier a gracze się do nich przyzwyczaili. Nie ma już czasu na żmudne zgłębianie zasad gry i tajników interfejsu. Od tego jesteśmy my, żeby mu to maksymalnie ułatwić i skrócić. Nowy prolog zawiera dodatkowe tutoriale uczące jak odnaleźć się w walce, jak skorzystać z ekwipunku, odnaleźć ścieżkę w queście i co zrobić po awansowaniu na kolejny level. Nigdy więcej pytań na kurczaku, jak tu się chodzi albo jak odzyskać stracone HP. Sami pewnie nie raz spotkaliście się z przypadkiem, że znajomy odkrył drugą zakładkę skilli dopiero na n-tym levelu. Teraz nauczy się tego w prologu.

Staramy się trzymać się zasady, o której przypomniał nam Shade w jednym z komentarzy („Easy to learn, hard to master”). „Podstaw”, niezbędnych do swobodnego hulania po Taernie, jest u nas sporo ale staramy się przekazać wszystko w przystępnej formie. Shade’a niedługo zaprosimy do testów 😛

strzalkaStrzałka dla zagubionych graczy

Od czego zaczęliśmy?

Zaczęliśmy od zebrania wszystkich uwag jakie otrzymaliśmy wobec obecnego prologu i zastanowiliśmy się, co można poprawić. Chcieliśmy, aby pierwsza mapka jaką ujrzy gracz była bardziej „sielankowa”, a dopiero chwilę później dojść do rzezi, grabieży i rozlewu niewinnej krwi. Torgerd sporządził konspekt wydarzeń, a po akceptacji całej ekipy, napisał questa i dodał go na szarych, roboczych mapach, narysowanych flamastrem przez Berona. Nasi pierwsi testerzy stwierdzili, że zmiana jest bardzo mocno na plus i warto iść w tę stronę. Więc machina ruszyła.

Na czym stoimy? 

Po opracowaniu końcowych wersji grafik i pierwszych testach na pełnych planszach prolog wydał się przydługi i nieco zbyt skomplikowany. Więc go skróciliśmy. Wycięliśmy kilka etapów i kilku NPCów i sprawdziliśmy ponownie. Skracaliśmy go już tak kilka razy 😀 Ostatnie dwa tygodnie upłynęły nam na niekończących się poprawkach i przeróbkach właściwie każdego aspektu, z przerwą na testy. Dialogi, ilość walk, umiejscowienie aktywacji tutoriali, wielkość i wygląd krainek. Nie ma takiego etapu prac na którym nie jesteśmy w stanie wywalić czegoś do kosza. Dlatego też prawie cały dzisiejszy wpis poświęcamy prologowi.

Co jeszcze do zrobienia?

Potrzebujemy modele do walki, małe animowane modele na mapę, wygląd i animacje mechanizmów (płonące wrota, rozszarpane na strzępy utorskie zastępy, balisty itd. itp.). Część portretów NPCów już powstała. Ze zmianą prologu wiąże się też zmiana intra. Część plansz będzie przerysowana. Ojciec postaci gracza oraz Utorczycy doczekali się już nowego wyglądu.

ojciec_wiekszyNowy tata
utor3
utor2
utor1                          Projekt nowych Utorów

Coś oprócz prologu?

Drygu razem z inżynierami dokonuje przeglądu całego sprzętu w grze. Opracowywany jest nowy asortyment sklepowy + nowy, bardziej atrakcyjny biały drop z bossów.

Nowej animacji doczekały się w końcu peleryny, które do tej pory wyglądały jak przyczepione do pleców deski 😀 W nowym upku nabiorą nieco wdzięku.

Poza sprzętem zabieramy się również za przywrócenie do używalności systemu PvP. W ciągu 2 dni na forum zostanie opublikowana dokładna dokumentacja obecnego systemu. Przedyskutujemy go wspólnie z graczami i wybierzemy najważniejsze zmiany do wdrożenia w najbliższym upie.

86 thoughts on “Obecnie pracujemy nad… cz. 45

  1. I co, nie będzie już starych utorów wbijających taran backflipem? 😀
    Fajnie że dbacie o początkujących graczy, oraz o ogólny dobry wygląd gry, ale cały czas są błędy które naprawdę wymagają naprawienia. No chociażby klatki 4 i 5 w gildii. Ale zaraz mnie ktoś pewnie zakrzyczy że to nie ma sensu 🙂

    • Mam chyba inne ważniejsze priorytety sądząc po wypowiedziach na forum, cyferki nie oznaczają priorytetu:

      1) Ilość expa psychorar/epik – teraz nie wiadomo ile, pasek jest mało intyicyjny, zmiana nie powinna być kosztowna dla programisty, bardziej dla webmastera.
      2) Skróty klawiszowe – wiele by ułatwiły, nie ludziom na tabletach, ale tych na PC. Mnie osobiście dobija 5x potanie po 500, jak mam 2.5k HP 🙂
      3) Flasze ulepszeń – obiecane, zapowiedziane, dalej ich nie ma.

      Zmian nie wiele, nie są trudne do wykonania, a ułatwią wiele zabawy w Taern.

  2. Liczyłem na to, że wreszcie będzie coś o nowych epikach a tu dalej nic :/ Co do tutorialu to na +, tylko że i tak nowi gracze będą mieli problem jeśli nie będą czytać informacji 😀 Ja zaczynając grę to z powyższych moich błędów to dowiedziałem się na 3 lvlu o drugiej karcie,więc tutaj wyjdzie na + 🙂
    Przydałby im się w drodze jakiś słowniczek ortograficzny, bo porażka to jest co się dzieje na globalnym lub kurczaku no ale z tym to już nic się nie da zrobić 😀
    Czekam z niecierpliwością na następne newsy 🙂

  3. No mi się podoba, nie mogę się doczekać tego upa :3 Pelerynki rzeczywiście wyglądają jak deski i fajnie by było jakby lekko falowały :D. Ale dobra teraz pytanie, czy termin końca lutego będzie pewnym terminem wprowadzenia nowego prologu i poprawek czy jednak się przesunie?

    • Jeżeli tak to bedzie cos w rodzaju paska kondycji ktory pewnie bedzie sie ladowac za plate/kase/odp/poty wiec komercja na ktora niedlugo bedziesz narzekal.

      • Chodzi mi wyłącznie o poprawę wyglądu, a nie o prędkość poruszania się po mapie. Obecnie postać gracza porusza się jak w/w deska.

  4. Pomyślcie o możliwości pominięcia prologu przy kolejnych postaciach na jednym koncie. Oczywiście jak ktoś chce przechodzić prolog za każdym razem to jego wybór.

    • Ojtaktak, jestem bardzo za 😀 Mam kilka postaci i robienie prologów raz za razem robi się strasznie nudne i męczące… A teraz będzie tym gorsze, że dłuższe 😀

  5. Zmiany z prologiem na + , wygląd utorów bardzo mi się podoba . Chodzą plotki o nowych epikach. Ale według mnie jest za mało bossów 😀 wiem jest ich sporo , ale przydałby się boss z 10k hp z atakiem wyłącznie w zwarciu/dystans/uroki takiego bossa można by solować każda profa . Dobry deff i git 🙂 rary 30-40lvl . Miejsce mogłaby być martwa osada (np. nowe zejście dla insty) oczywiście z obstawą np. opętane dybuki albo coś w tym stylu. Ale to tam moje fajntazje :P. Ogólnie rzecz biorąc wszystko git.

  6. Prolog zapowiada się niezwykle obiecująco. W obecnej formie był strasznie toporny i biorąc pod uwagę inne zbliżone tematyką produkcje, zaczął powoli odstawać. Widząc potencjał Waszych grafików po zmianach chociażby Alarilu, jestem pewny, że prolog będzie jednym wielkim ogniem z d… (w pozytywnym sensie ma się rozumieć) 🙂
    Niektórzy mogą mieć wątpliwości co do faktu, że zajmujecie się pierdołami zamiast naprawiać inne rzeczy zgłoszone przez graczy. Nic bardziej mylnego, prolog jest niejednokrotnie bardzo niedoceniany przez tych, którzy siedzą w grze od “x” lat. W wielu przypadkach to on decyduje czy nowi gracze (innymi słowy przyszłi towarzysze wypraw/gildiowicze/mięcho do klepania w pvp dla starych wyjadaczy) zostają z grą na dłużej, czy odpuszczają po kilku(nastu) minutach. Patrząc na grę perspektywicznie dobry, czyt. interesujący i nieprzeładowany bzdurami prolog to czysty wzrost populacji graczy. Bo przecież, jak doskonale wszyscy wiemy, nic nie zachęca do gry bardziej niż naprawdę mocne otwarcie.

    PS.Są jakieś orientacyjne terminy wrzucenia na serwery reformy sprzętu i prologu?

  7. szkoda czasu na pierdoly chocby w tym prologu umiescic “króliczki z playboya” to i tak nie przyciagniecie nowych graczy a starych z kazdym dmiem mniej! szkoda słów co up to kolejny nie wypal !

    • Idź być ponurym hejterem gdzie indziej. Jak ci tak źle, to znajdź se coś bardziej ciekawego do roboty (i odłóż te pornole zanim cie matka przyłapie).

  8. Może byście się zajęli w końcu tymi lagami? po co pchać coś nowego jak na pewno nie tylko mi nie da się np szukać wena bo gdy ruszę z ww na płasko to gra staje na 2min i tyle z szukania…

  9. Zmiana Prologu. Ok, przyciągnie to coraz więcej graczy, jednakże proponowałbym po prologu ruszać Epizod II. Myślę, że on napewno by przyciągnął jeszcze więcej graczy.

  10. Powinni zmienić wali Pvp na arenie chodzi mi o Turnieje jeśli jest remis to powinna być dodatkowa wala,morfy i pigmenty odblokują

  11. Świetnie! Zawsze uważałem, że prolog jest nieadekwatny do świetności gry (prolog słaby, gra fajna). Mnie osobiście odstraszył od gry, ale za namową znajomych kontynuowałem zabawe. (Drugą karte skilli odkryłem na 32 poziomie – wbicie tego zajęło mi miesiąc) 😀 😀 😀

  12. Ja uważam że dobrzebyłoby dokończyć zbiór Q które zaczynamy u Desmonda
    Może jakiś Q na 25 lvl tam się często zniechęcałem za dużo expienia za mało expa do lvl…
    Prolog mi się podobał.
    Jakaś nie Q- owa możliwość walki z słabszymi Utorami ( mogą być takie jak w Q )

  13. Co do animacji pelerynek to co z faktem, ze niektorzy zmorfowali peleryny ze wzgledu na ich wyglad podobny do deski? Przywrocony zostanie im pierwotny wyglad?

    • Pelke morphowałeś nie dlatego że nie była zanimowana, tylko dlatego, że taki miałeś gust. Strzelam, że pierwotny wygląd nie będzie przywracany – i bardzo dobrze.

      • Zmorfowałam tsunami bo w żaden sposób nie komponowała się ona z resztą eq. Wyglądało to niczym deska do prasowania na plecach 😡
        Irytuje mnie to, że wprowadzane są zmiany po jakimś czasie a nie przemyślane od początku.

        • Nie rozumiem 😛 Ludzik gracza był animowany kilka lat temu, gra od tego czasu ciągle się rozwija. Ktoś słusznie zauważył, że kapota gracza wygląda słabo, więc zostaje to poprawione. Stare Alaril też zostało przemalowane. Gdybyśmy potrafili zrobić takie jakie jest teraz kilka lat temu, nie było by “starego i nowego” Alarilu 😀

  14. Szczerze mówiąc spodziewałem się ruszenia poważnych aspektów w grze.
    Dobrze że robicie coś z prologiem. Ale moim zdaniem powinniście to robić “w między czasie”, prolog fakt to pierwsze co widzą nowi gracze, ale zapomnieliście całkowicie co obiecaliście obecnym graczom.

  15. Drygu jesli ten nowy sprzet bedzie zmodyfikowany tak ze bedzie slabszy od rarow i setow o 10 % moze nie kazdy ale sporo tak zeby byly alternatywy dla niekolorowego eq tak zeby mozna bylo dobrze grac bez rarow i setow a jednakowoz zeby jednak posiadanie rarow i setow dawalo przewage inaczej daruj sobie ten nowy sprzet… i tak i tak co wypadnie do sprzedania badz wurzucenia jak to mowia smieci.. wiec albo cos z ikra rob albo daruj sobie i zajmij sie czyms innym np podlkasami , badz epizodem 2 …

  16. lub jesli zakladam ze jednak i tak beda to przedmioty smieciowe , to proponuje juz skupic sie na kilkunastu napoczatek przedmiotach i nadac im ciekawy wyglad moze nawet animki co by mogly na morph sie nadac … nie skiny ale same ciekawie wygladajace rzeczy.. juz niech strace chetnie wydam aby ta postac poprzerabiac tyle ze nie ma w co , wiadomo kazdy chce byc niepowtarzalnym a puki co no nie ma w czym wybierac.

  17. Jak dla mnie fajnie by było pokazać nowicjuszom w prologu sety w akcji – może jakiś towarzysz w okowach/secie reffa? Tak, żeby można było zwrócić uwagę, że sety to już wyższa klasa i warto na nie oszczędzać.

  18. Ehh fajnie ze chcecie przykuć uwagę nowych graczy i zmiany które chcecie wprowadzić wielki plus tylko że jak to zwykle bywa jest jakieś Ale.
    Czy ktoś mysli o tych graczach którzy już tu są i dopada ich zniechecenie, czy ktoś zauważył że drastycznie obniżyła się ilość druidów (czasami szukanie druida na wyprawę zajmuje wiekszą część naszej obecności w grze). Może należałoby poszukać rozwiązania które jednocześnie przyciagnie uwagę nowych graczy ale też utrzyma starych (nowych też oczywiście) na dłużej niż kilka dni, tygodni.

  19. Nierozumie placzu na druidami ,Skoro druid to najbardziej rozchwytywana postac ,wystarczy sie zalogowac a juz masz spam na priv:”Pod lód,”Selena”,Natanek|” itd….Płacza tylko Ci co tej postaci nie ogarniaja i najlepiej chcieli by na afku jechac jak ryce na instach, Ja chetnie zamieniłbym vd na druida od strzała!! Ktos chetny?

    • Tu nie chodzi o płacz nad druidami tylko o to że ich nie ma i właśnie dlatego są tak rozchwytywani, a dlaczego ich nie ma to już inne pytanie.

      • rozwiazanie jest dosc proste , dac motylowi 3k hp i ciut resow i konowalowi to samo na start i druidzi w party beda zbedni… i sie poszukiwania skoncza. ah na yt sa filmiki jak htage z konowaalem w party robia , poszukajcie… jakos jesli jest dobrze chroniony daje rade….

        • Htage robi się już bez druida, mosiek z epikiem w kilka rund zadaje tam obrazenia rzedu 120k… Wend spokojnie dla koksow bez dru, nawet weze juz robia bez dru 🙂 Druidow jest mniej bo sporo ludzi zaczelo po upku grac inna profa, nikt jakos nie moze pojac, ze skoro za jednym zamachem oslabiono znacznie! druidom 6 skilli! 6 dobrze czytacie, to postawcie sie w ich sytuacji, chcialby ktos grac 3 lata i nagle za jednym zamachem oslabiaja wam 6 skilli? Nie tylko 2 leczenia (debuff) i krzaki, ktore dawaly taka przewage w pvp, ale najwazniejsze, ze oslabiono osy, wtope o kilkanascie % oraz źródło o kilkanascie %, do tego uderzenie pobiera mane, zapewniam, ze gra sie ciezej, dla niektorych znacznie ciezej. Jezeli doda sie do tego, ze przecietny druid np. na 90 lvlu musial zejsc z hp i dac w moc (bo nie moze juz leczyc po 4 razy na runde za 500, a w next za 400, 300, 200 itp. musi leczyc znacznie wiecej grupowym, zeby party przezylo) oraz w mane i ma hp okolo 2,4k hp max a nie ponad 3k jak wczesniej, to przy tak oslabionej wtopie i slabym defie pada np. pod lodem co chwile. Ja ten bol rozumiem, rekompensata dla dru bylo to, ze mogl posolowac co silniejsze bossy, sporo wczesniej niz inne postaci, teraz realia sie zmienily. Druid zostal poteznie oslabiony przede wszystkim w pve, dlatego ludzie przestaja nimi grac. Sam mam dru 90 plus i od upka nie ma szans zebym ustal tam, gdzie wczesniej spokojnie ustalem, w ciagu miesiaca ponad 100 dedow, tam gdzie ich wczesniej nie bylo, kto chcialby tak grac? Nie po to dlugo sie gra (czesto latami) zeby dostac tak wspanialy upominek. Alternatywa jest padanie lub 5 razy dluzszy exp niz inne profy. Wiesz ile rund dru bije bez peta kota zimowego, a ile rund bije go np. łuk na podobnym lvlu? :)) Ja cisne dalej, ale na szczescie mam odskocznie – inne profy…

  20. mnie tylko ten sprzet sklepowy ciekawi i chyba nie bede mile zaskoczony ze to co wymysla bedzie jakies cudowne a szkoda … zwykle rzeczy nie powinny byc tylko smieciami ale to sie w tej grze nigdy nie zmieni, jak wspomnialem chociaz czesc mogla by byc ciut slabsza od rarow i setow pod poziom aby nie bylo koniecznego przymusu latania w rarach i setach , ale marzenia scietej glowy… a szkoda bardzo by to urozmicilo gre .

    • co do samego prologu jestem zadowolony ze wreszcie doczeka sie teoretycznie poprawy , pisze teoretycznie bo to ocenia nowi gracze… bo stary gracz nawet jak zagra od nowa to i tak jedyne odczucia to moze wypasiona grafika na nim zrobic nic wiecej.. ale nowi ocenia…

      przyznam nie chcialem grac w taern ale dosc czesto podpatrywalem jak bratankowie cisna… namawiali, zlamalem sie i przyznaje prolog mnie tak zniechecil ze juz na statku odechcialo mi sie grac , ale namawianie ze za kilka lvl bedzie lepiej pomoglo przemeczylem sie.. pytanie ile osob sie nieprzemeczylo i uznalo gre za dno dna beznadziejnosci ?? zapewne rzesze, moze tym razem prolog poprostu zacheci a nie odstraszy… jestem ciekaw koncowego efektu 🙂

  21. “Poza sprzętem zabieramy się również za przywrócenie do używalności systemu PvP. W ciągu 2 dni na forum zostanie opublikowana dokładna dokumentacja obecnego systemu. Przedyskutujemy go wspólnie z graczami i wybierzemy najważniejsze zmiany do wdrożenia w najbliższym upie.” – wpis jest z 10.02.
    Dzisiaj jest 14.02. a ww. dokumentacji na forum nie ma. Ale nie śpieszcie się panowie deweloperzy Taernu. Gracze i tak poczekają, bo nic innego zrobić nie mogą. Już wszyscy przyzwyczajeni do tej waszej terminowości.

  22. nowy gracz??? teraz juz nie oplaca sie zaczynac grac , bo co mozemy osiagnac jak tyle juz graczy ma ponad 100 lvl ?? , dopóki nie wyjdzie nowy serwer to nikt nie bedzie zaczynal od poczatku , dla mnie to jest nienormalne , powinni ten s6 wprowadzic niezwlocznie ( moim zdaniem ) aby wszyscy mogli zaczac na rowni 😀 , juz tyle czasu od s5 a o kolejnym nic nie slychac , jak oni chca zyskiwac nowycz graczy ??

    • A moze zrobią jeszcze 350 serwerów wprowadzą 3980 bossów i100392 rarów s6 to głupota mam nadzieje że nie zrobią macie już5 serwów…

    • Coz za bezsens, a co komu przeszkadza, ze ktos ma wyzszy lvl? Jak ktos gra wiecej lub wczesniej zaczal grac, to jest jedynie jego sprawa. Jak ktos jest w liceum to mialby sie cofac do podstawowki? Bo gracz, ktory pozniej dolaczyl chce miec rowne szanse…Dzizas dawno nie slyszalem wiekszego absurdu…Ja bym raczej serwy laczyl, zeby bylo wiecej graczy na kilku z nich niz dodawal nowe…

  23. no w sumie jest juz 5 serwerow ale jak dla mnie jeszcze jeden mogli by spokojnie dac dla nowych graczy 😀

    ps ciezko jest teraz zaczynac , jak by ktos chcial zaczac grac np inna postacia bo nie ma juz szans wybic sie do czolowki 😀

    • To jak, jak ktos ma ma np. 90-ty lvl, to leci np. na S6, bo tam moze startowac z wszystkimi od poczatku :))) A po roku okazuje sie, ze niektorzy maja setki, a on nie ma bo pracuje, uczy sie…coz za bezsens i strata czasu…Jest ograniczenie lvlowe, nic tylko grac, np. 3 latka z hakiem i jest max :))

  24. Co do zaczynania na nowo to warto nawet dla doswiadczonych graczy ale na innym s. Np. ja ze znajomym opowiedzielismy innym ze nie bedziemy grali bo nowe postacie robimy i w ten sposob 8 gracz z lvl 55+ zaczeli gre na nowo stworzylu gildie i od nowa swietnie sie bawia.

  25. wlasnie zrobilem sobie tez nowa postac, łuka na s5 i mimo ze mam dopiero 5 lvl to fajnie mi sie gra , gram powoli , wykonuje powoli q i nie zamierzam na sile cisnac expa 😀

    ps bardzo fajnie tez gra mi sie łukiem 😀 taka odmiana:D

  26. czemu kurde 50lvl u śmierci traci 60-70k expa? 10 zgonów to około 650k….czyli prawie tyle co trzeba wbić żeby mieć 51 lvl, pojebało? widać.

  27. nie dawno 112 lvl na czacie pisał że u śmierci stracił 100k… tylko że lvl 100 + zza jednego new np. zwinie minimum 40k expa…..a kurwa 50lvl na dz zwinie 200k expa…..i gdzie tu sprawiedliwość? może od razu weźcie tak żeby 50lvl za zgon tracił exp za cały lvl? by wygodniej dla was było…. według mnie taern kiedyś był dobra gra…ale gm to spieprzyli po całości.

    • Kiedyś to ty nie wiedziałeś co to Taern bo grałeś w tibię nim cię zbanowali. Oszczędź nam swoich płaczów i naucz się ogarniać albo – jak już pisałem wielokrotnie – przeżuć się na sapera. Tam nie tracisz xp po zgonie.

  28. jebał pies ta z dupy gre ,niema z kim grac servery pustoszeja starzy gracze odchodza nowy odpuszczaja po prologu xd a tu jedyne pomysly jak ujebac wiecej platy od nobow dz koncze z tym szajsem

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *