Obecnie pracujemy nad… cz. 62

koszulka_bialaOstatnio praca całego zespołu podporządkowana jest nadchodzącym targom. Wszyscy gorączkowo przygotowują materiały, którymi będziemy mogli pochwalić się w Poznaniu. Poniżej przeczytacie parę słów o merge’u, o przygotowaniach do najbliższego upka, pokażemy nowe materiały do wersji 3D i wspomnimy o naszej obecności na PGA. Odniesiemy się również do Waszych uwag sprzed dwóch tygodni i jaśniej wytłumaczymy przyczyny naszej decyzji o przebudowaniu silnika gry. Zapraszamy 😀

Dlaczego to 3D?

Odpowiedź Dryga w “kilku” słowach, po co to całe zamieszanie i zmiany z silnikami, grafikami itd.

Po ogłoszeniu wersji 3D dwa tygodnie temu pojawiło się dużo komentarzy w stylu: “po cholerę to “czy de”, lepiej zajmijcie się czymś pożytecznym”. Dlatego chciałbym wyjaśnić Wam, czemu podjęliśmy taką decyzję i czemu jest to jedyna słuszna droga.

1. Przestarzała technologia.

Prace nad Taernem rozpoczęły się 9 lat temu. Warstwa wizualna była pisana w ActionScript 2.0. – języku, który przestał być rozwijany ok. 5 lat temu. W tej chwili jest to już bardzo przestarzała technologia, której największą wadą jest brak wsparcia akceleracji przez kartę graficzną. Przez to, gdy gracie w Taern, karta graficzna nie jest praktycznie wcale używana. Wszystkie obliczenia wykonywane są po stronie procesora. Ma to swoje plusy (szybkie wgrywanie tekstur), ale zdecydowanie przeważają minusy 🙂 Największym jest to, że jesteśmy bardzo ograniczeni jeżeli chodzi o rozwijanie graficzne gry. W tej chwili, gdy na ekranie jest 30-40 postaci to bez względu jak szybki mamy komputer, gra zaczyna nieco przecinać. O ładniejszych czarach, cieniach czy dynamicznym oświetleniu możemy zapomnieć. O ile na chwilę obecną Taern wciąż prezentuje się dobrze, to za kilka lat przestanie. A my doszliśmy już do limitu tego, co możemy osiągnąć na obecnym silniku. Dlatego, aby nie wypaść z obiegu, musimy działać z wyprzedzeniem. Brzydka gra = brak nowych graczy. A bez graczy daleko nie zajedziemy.

2. To dlaczego nie wykorzystać nowoczesnego silnika 2D?

Ponieważ silnik 3D daje dużo większe możliwości. Opierając się o silnik 3D jesteśmy w stanie łączyć to co najlepsze w 2D z 3D. W przypadku silnika 2D nie byłoby to możliwe 🙂 W komentarzach zauważyłem, że wiele osób trochę źle zinterpretowało czym będzie to mityczne 3D. Nie będziemy biegać postacią w widoku FPS niczym w Call of Duty czy też z kamerą za plecami jak Lara Croft. Gra z grubsza dalej będzie wyglądała tak samo. W widoku mapy pozostajemy przy rzucie izometrycznym i dwuwymiarowej planszy ale zamiast niezbyt pięknych dwuwymiarowych postaci, będziemy mieli modele 3d, które prezentują się zdecydowanie lepiej. Większą przebudowę przeszedł widok walki, który wyświetlany jest 100% w 3D z lekko poruszającą się kamerą. Gra się jednak dokładnie tak samo jak w wersji 2D. Z tą tylko różnicą, że wszystko wygląda, a przede wszystkim rusza się, dużo ładniej. Największą bolączką 2D jest koślawa animacja, szczególnie gdy chcemy zachować możliwość dowolnego przebierania się postaci. Poniżej zamieszczam filmik przedstawiający obecną animację Ogra w porównaniu z wersją 3d (efekt rozmazania ruchu wynika z kompresji video).

3. Ok, ale jakie będą z tego korzyści poza tym, że ładnie wygląda?

Crossplatform

Nie będziemy już ograniczeni do przeglądarki. W nowej wersji będziemy mogli obsługiwać następujące platformy: WWW, klient PC/MAC, Android, iOS. Teraz będziecie mogli grać nawet na zakupach 😛 A w domu ściągniecie sobie klienta na dysk i nie będziecie narzekać, że Las Koldów się długo wgrywa.

Porządek w kodzie

Pierwotna wersja Taerna została napisana dawno, dawno temu. Następnie była rozbudowywana przez kilka lat o nowe funkcjonalności, które wcześniej nie były przewidziane. W tej chwili kod starej wersji wygląda jak domek letniskowy rozbudowany do drapacza chmur 😀 Dobudowywanie kolejnych pięter jest coraz trudniejsze i trwa coraz dłużej (co pewnie zdążyliście zauważyć). Napisanie warstwy wizualnej od nowa, na nowym silniku, zaowocuje dużo prostszym rozwijaniem gry w przyszłości. Zmieniając silnik, zmieniliśmy również język programowania, w którym jest pisany Taern na nowszą wersję: AS3. Jest on zdecydowanie lepszy od swojego poprzednika pod każdym względem,  co dodatkowo ułatwia i przyśpiesza pracę.

Nowe możliwości

Dzięki nowemu silnikowi będziemy w stanie wprowadzić rzeczy, które wcześniej były niemożliwe. Np. poruszające się moby, NPCe, cutscenki w questach, zmiany pogody, nowe rodzaje umiejętności (legendarne podklasy machają do nas z forum). No i w końcu – będą piękne modele kobiet 🙂

Wydajność

Nowy silnik będzie działał dużo szybciej od obecnego. Wystarczy komputer wyposażony we w miarę przyzwoitą kartę graficzną (3-4 lata wstecz). Taern, zamiast w 30 klatkach na sekundę, będzie działał w 60. Daje to wrażenie zdecydowanie większej płynności rozgrywki. Na starych trupkach (5-7 lat) będzie działał porównywalnie do obecnej wersji. Chyba, że ktoś ma naprawdę muzealny sprzęt – wtedy pozostaje mu granie na wersji 2d, która pozostanie dostępna również po premierze 3d.

Merge

Połączenie serwerów, zgodnie z decyzją większości graczy s3 i s4 biorących udział w głosowaniu, przebiegło pomyślnie i zakończyło się sukcesem. Początkowo czaty były nieźle zaspamowane, ale z biegiem czasu sytuacja się unormowała. Teraz postępuje dogadanie się dwóch żywiołów z dwóch serwerów. Integracja jest procesem bolesnym, ale nieuniknionym. S3 i S4 już nie istnieją – niech żyje S7! Miło jest widzieć tłumy w krainach, których nie było, kiedy otwieraliśmy s4.

Poznań Game Arena

Będziemy czekać na Was na stanowisku numer 17A, pawilon 7 na parterze od piątku aż do samej niedzieli. Do Waszej dyspozycji będzie kilka stanowisk komputerowych z nową wersją Taerna. Będziecie mogli przetestować ją własnoręcznie. Co kilka godzin na naszym stanowisku będziemy odpalać turnieje PvP, w których do wygrania będą nasze koszulki.

koszulka_biala_model

Godzinowy rozkład turniejów znajdziecie na naszym stoisku. Na miejscu będzie Drygu, Pan Tomek, Torgerd i Heavenmaker. W razie pytań, wniosków, petycji i uwag jesteśmy do Waszej dyspozycji (uwaga! żadnych unbanów :D). Do zobaczenia w Poznaniu!

pga_taern_fb

Questy

Treść nowego upka powiększa się z dnia na dzień. Połowa questów z pierwszej części Epizodu 2 jest już dodana. Z powodu PGA spowolniliśmy trochę tworzenie nowych lokacji, ale zaraz po targach wszystko wróci do normy. Nowa krainka to też nowe moby. Uchylimy rąbka tajemnicy i zdradzimy, że przyjdzie Wam zmierzyć się tam z władającymi magią voodoo agresywnymi dzikusami, regularnie najeżdżającymi nową lokację. Wśród nich znajdzie się kilku wymagających przeciwników. To nie będzie zwykły spacer po plaży.

kanibale_koncept2

Inne 😀

Przygotowania do PGA i choroba Dryga sprawiły, że temat petów i łucznika jest na takim samym etapie zaawansowania, co kilka tygodni temu. Ponieważ w najbliższym upku tak czy siak zmiany w petach będą (nie obiecujemy, jak będzie z Łucznikiem), więc jak tylko będzie wiadomo coś więcej – na pewno Wam o tym napiszemy. Jeśli o czymś nie piszemy na blogu, to nie dlatego, że znika nam to z radarów, tylko dlatego, że nie mamy nic nowego na ten temat do powiedzenia.

52 thoughts on “Obecnie pracujemy nad… cz. 62

  1. “Połowa questów z pierwszej części Epizodu 2 jest już dodana.” to znaczy dodana do gry czy dodana na serwer testowy (0) ?

  2. Bardzo ładnie opisane przejście na 3d. Co tu duzo pisać. Szkoda że nie mogę być w Poznaniu u was, chętnie bym sobie w pvp powalczył.
    Ps. Drygu pomyśl o jaskiniach z przedsionka przez las orków do posterunku.
    Po jaskiniach tez się fajnie łazi ale za mało ich:)
    Pozdrawiam

  3. Witam
    1. Odnośnie zmian u łucznika czy bierzecie pod uwagę powrót starej wtopy u dru tak jak pisaliście to w którejś części na blogu, że jeżeli uda Wam się wymyślić soc z łucznikiem to dru odzyska stara wtope? Czy tez zostaje to w sferze obietnic dawno zapomnianych 😛 ?
    2. Czy upek związany z petami będzie jeszcze w tym roku czy tez juz w 2015 ?

    Pozdrawiam

  4. Dluzsza lekturka, nie umiesz czytac wiecej niz 10 linijek z rzedu, przewijaj…
    Gram w taerna od jednej z pierwszych ich czesci, gdzie planowane bylo targowisko a miasto bylo jednym obrazkiem z odnosnikami 😉 ( z przerwami), gralem kazda klasa, i kazda z nich osiegnela conajmniej 70 poziom, gdzie najwiekszy to 110.
    A wspominam o tym, abyscie docenili…

    1. Pety
    Klatki 3 poziomu dla kazdego gracza to wgl mnie powinien byc standard.
    Zadnego eq czy czegokolwiek. Za duzo pracy, za malo efektow, a pozniej wyjada koksy .
    I teraz przejdzmy do taktyk tudziez usprawnieniu petow. Wprowadzenie taktyk, ktore moglibysmy ustawic sami daloby wgl mnie za duzo. Dlatego proponuje aby zrobic taktyki ale troszke na innej zasadzie. Wszystkie dostepne umy dla peta musimy rozdzielic miedzy 2 taktyki (nie moga sie powtarzac). Nastepnie pet losowo czy tez wgl skryptu % uzywa zdolnosc z owej taktyki. Daloby to wplyw na pety, ale nie zrobiloby z nich az takich koksow.

    2. W grze bardzo duży nacisk jest kładziony na współprace. Chciałbym aby osoby takie chociaż jak ja, miały więcej możliwości. Rzadko kiedy gram w przyzwoitych porach a czasem znalezienie ekipy (również na tych mniejszych lvlach) to cud.
    Dlatego wyrowanie petow, badz bossy mozliwe do zabicia solo oprocz zabki, ichitiona na 40-60 lvla to cos.

    3. Chociażby możliwość kupienia klatki takiej jak w gildii za np. 100 pl ?

    • Nie będziemy ustalać taktyk petowi tylko bd suwak, żeby ustalić czy pet ma być bardziej defensywny, bardziej ofensywny czy 50/50

  5. Zgaduje ze bron ktora uratuje taern beda albo te zolwie, albo z tych jaj wykluja sie inne zwierzaki ktore pokonaja zolwie (wtedy te zolwie beda zle xD). Uwazam ze jezeli dodacie cos takiego to powinien istniec boss o nazwie… Rzuff, tak, ten sam rzuff co moderuje mi tam forum od czasu do czasu.

  6. A jak mam starom ale działajoncom karte graficznom to hyba bende muk grac kurde nie heheheh a dla tego ogra dajcie pas mma bendzid fajnie wyglondało taki fajter xdddddddddddd a te ataki co pszeetem były jak rozwaliłem tableta o kszesło to nie bende muk grać to wjem ale na konpie bendzie trohe do dupy myszkom z prawej do lewej (nie rozrurzniam ktura to ktura sory ) to dajcie wybur na konpa rzeby ataki i obrony bendom mogli byc na dole i ten pet dajcie jakes na 23 jakieś świnie czy cos bo sie gupio gra jusz tszy lewele z nietoperzem posdrawiam seba arka i dawida gureckiego piotrka nie bo on gupi jest eloooooo

  7. Moim zdaniem 3D dalej wygląda ochydnie i bajkowo. Czy naprawdę wszystko musi wyglądać jak zrobione z plasteliny i do tego bajkowo zamiast twardych zarysów jakie mamy dotychczas? :/ Animacje jakie zobaczyłem to rzeczywiście na bardzo bardzo wielki + 🙂

    Co do przyciągania nowych graczy to uważam dalej, że przyciągałyby ich dalej nowe bossy niż kolorowanki. Ciekaw jestem czy więcej graczy przybyło w momencie stworzenia np. Konstrukta czy bardziej po samym przemalowaniu lasu koldów? 😛

    Co do epizodu 2, myślałem że będzie tylko narazie 7 questów, czy najpierw wrzucicie wszystkie do testowania a potem tylko po kawałku wrzucać do up’ków?

    Co do zmian łucznika i petów to mam nadzieję, że niedługo to szybko ruszy i zobaczymy szersze opisy 😛

  8. Świetnie. Bardzo się cieszę z tego 3d, wreszcie będziecie mogli rozwinąć skrzydla i dać upust fantazji ( za pewne macie masę pomysłów do zrealizowania 🙂 )
    Jedno pytanie, czy można poznać chociaż baaardzo oddalony okres kiedy wejdzie owe 3d? Po prostu nie mogę się doczekać i bardzo mnie ciekawi czy początek czy środek czy koniec 2015?

  9. A gdy będzie wersja klient to wersja internetowa gry bedzie dostępna czy ją usuniecie ? ? ?Ja bym był za zostawieniem bo jak komuś klient nie bedzie działał (stary komputer -ok. 10letni)
    To bedzie mógł pograć na internecie. Prosze o odpowiedz.

  10. Kiedyś gra miała swój urok, większość graczy była w wieku 20+.Teraz gdy się loguje i zaglądam na czat, to mam wrażenie, że jestem na zlocie gimnazjalistów:(

  11. Ja bym tylko chciał wiedzieć, jak długo po wprowadzeniu nowego silnika 3d zaczniecie pracować nad podklasami? Tylko tego brakuje mi w taernie i tak twierdzę, że jest to teraz jedna z najlepszych pozycji MMO na rynku. Jeśli wypełnicie wszystkie levele questami tak dobrymi jak teraz, dodacie podklasy by jeszcze bardziej zwiększyć taktykę podczas walki i dodacie nowe efekty walki na nowym silniku dla mnie będziecie w top 5 najlepszych MMO na rynku. Mam nadzieje, że wraz z lepszym silnikiem przybędzie więcej graczy z pieniędzmi byście zatrudnili jeszcze więcej ludzi by dodatki wchodziły sprawniej i szybciej. Marzą mi się miesięczne dodatki jak w wielu MMO teraz, oczywiście nie oczekuje tego, wiem że jesteście małym studiem, ale życzę wam byście się jak najbardziej zbliżyli do tego poziomu i byście mieli najlepsze community na świecie, wraz ze mną 😀

  12. Zabrakło mi pytania na które dzisiaj wpadłem. Skoro będzie można pobrać grę na twardziela czy zrobicie grafikę w rozdzielczości HD co z pewnością byłoby zajebistym krokiem milowym naprzód. To by było coś:) Ciekawe czy jest szansa w najbliższej przyszłości…

  13. O ile dobrze zrozumiałem, to pomimo wszelkich zmian Taern pozostanie “flash’ówką”. Pytanie: która wersja flashplayer’a będzie potrzebna do odpalenia gry w przeglądarce?

  14. A ja mam pytanie odnosnie petow, dlaczego taki pet z 3-ciej klatki dajmy na to Twig z poczatkowym lv 80 ma byc lepszy od tekiego ploxa z 1-wszej klatki wyexpionego z 50lv na 80 ? Przeciez kosztuje to troche pieniedzy a przede wszystkim mase czasu,a Twiga kupisz na 80 i hop siup bez zadnego wysilku masz lepszego peta pod kazdym wzgledem a przedewszyskim dmg. Moim skromnym zdaniem taki Plox powinien byc lepszy…tak nie bójmy sie tego powiedziec LEPSZY,albo chociaz taki sam.Pozdrawiam i licze na odpowiedz,bo nurtuje mnie ta kwestia.

  15. Przedewszystkim pet powinien miec zdolnosc zdobycia resow , i ustawienia ataku i obrony przez manualne ustawienia gracza , tak aby zastepowal nam chociaz jedna osobe z druzyny , kiedy nie ma z kim grac . Przez to ze brak tego typu resow , pojawiaja sie sytuacje ze chociazby 2 krotnie wolniejsze expienie nie wchodzi w gre .
    Przyklad – ogar na 80 lvlu jest na 3 i 1/2 strzala od Gmo . Chyba kogos boli glowa jesli mysli ze to jest fair expic peta tyle czasu ktory jest poprostu do niczego nie przydatny na wysokich poziomach .

  16. Jak ekipa skończy 3d trzeba coś pomyśleć o kliencie do pobrania. Oraz o aplikacji na androida, ktoś sie nudzi w drodze wskuje sobie grę na tablet albo komórkę i expi z kolegami. Jak by już wyszło na androida to niech konta będą kompatybilne ponieważ na komputerze mamy juz dobry lvl wbity a tu wszystko na nowo. Ogólnie taern powinienen powstać z grafiką 3d a nie tylko moby, wiem niektórzy koledzy grają na toaterach ale trzeba się w jakiś lepszy sprzęt zaopatrzyć. 😀

  17. Ostatnio czytałem ciekawy artykuł , niej więcej brzmiał tak:
    “Gra Minecraft to zero fabuły , zero grafiki, kanciasty świat z wyglądu jak za czasów Atari i Commodore, a jednak Microsoft wykupił ją za 2,5 mld dolców”.

    Należało by się zastanowić na czym polega ewenement tamtej gierki ?.
    Nie ważne jak ładny dalej będzie ten nasz stary Taern dalej będzie tak samo smakował jak 2 lata temu. Taernowi nie jest potrzebna nowa grafika lecz podniesienie grywalności, przez ostatnie up-ki widać ewidentnie że Inżynierowie co rusz dokładają kolejne ograniczenia, a to nie wolno wejść do Berin niższym lvl , lub expić peta powyżej poziomu postaci, ograniczanie dropu wyższym lvl itp.
    To wszytko zabija jedną rzecz , tą która w Mniecrafcie podbiła miliony, a mianowicie “KREATYWNOŚĆ” dajcie nam narzędzia pozwólcie na odrobinę wolności, a nie ograniczajcie się do linowej fabuły.
    Pytam się Was i ile razy można bić w kółko tego samego bossa ?
    Nie ważne czy będzie on w 3D czy 2D dalej będzie to oklepane do bólu.

  18. Ustawianie widoku walki pod tablety i androidy to największa durnota jaką chcecie zrobić, na PC wyglada to okropnie i strasznie niewygodnie, a nawet jakos mało przejrzyscie. Zrezygnujcie z tego pomysłu, albo zróbcie dwie opcje do wybrania, tę co jest teraz i dla tych dziwaków którzy graja na tabletach itd

  19. liczę na nowe mechanizmy , nowy silnik = nowe możliwości , proszę nie marnować potencjału nowego silnika jak i gry 🙂 Liczę na wersję mobilną gry 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *