Mahet, Tarul, Eventy i Q&A z desacredem – Obecnie pracujemy nad… Cz. 161

Za oknem dość leniwie, ale w Taernie praca wre! Jeśli jesteście ciekawi co słychać w temacie eventów, a przede wszystkim jak to będzie z “Eventem Dziadowym”, to zapraszamy. Największe koksy na pewno będą zainteresowane zmianami w Mieście Tarula. Z kolei innych zaciekawi zapowiadane poprzednio Q&A z desacredem. Na horyzoncie łączenie serwerów czy jednak nie? Co z BR? Ten wpis będzie skupiony wokół wersji 2D. Ale jednocześnie zapowiadamy Broken Ranksowy odcinek specjalny!

Eventowo na serwerach

„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
Co to będzie, co to będzie?”

Wielkimi krokami zbliża się czas obcowania żywych ze zmarłymi, a Taernijczycy darzą swoich przodków ogromnym szacunkiem. Nie zapominają też o korzeniach. Wobec tego, w poprzednim wpisie, jednoznacznie potwierdziliśmy, że Event Dziady odbędzie się również i w tym roku. Na polskich serwerach, w dniach 1-2 listopada będzie miał miejsce obrzęd przywołujący dusze zmarłych. Zapewnijcie im spokój, a zostaniecie wynagrodzeni! Od topielca, podpalacza, łotrzyka i taernijskiego dezertera dowiecie się, czego potrzebują do osiągnięcia zbawienia. Lirnik będzie Waszym przewodnikiem. To od niego, w pierwszym etapie eventu, otrzymacie wszelkie wskazówki niezbędne do dalszego postępowania. Tak jak w zeszłym roku, event będzie podzielony na dwa etapy oraz cztery różne przedziały levelowe (1-40, 41-80, 81-110, 111-140). Co jednak ze wspomnianymi w poprzednim wpisie zmianami? Wzięliśmy pod uwagę Wasze zeszłoroczne opinie, sprawdziliśmy co się dało i… zmiany okazały się niezbędne. Będą dotyczyć wszystkich przedziałów levelowych, żeby lepiej je zbalansować. Od teraz nagrody dla „małych koksów” będą bardziej zróżnicowane, a jeden z przedziałów otrzymał dodatkową ilość doświadczenia ze zlecenia. Poziom expa na wyższych przedziałach został nieco zmniejszony, ale… co jakiś czas, na mapach, będą pojawiały się „złe dusze” (grupki specjalne), które nie chcą, aby nasi pokutnicy otrzymali przebaczenie. Z nich będziecie mogli zdobyć różne, przydatne itemy – na pewno będzie warto 😉 Oczywiście, grupki specjalne dotyczą wszystkich przedziałów. Mamy nadzieję, że przełoży się to na większe zadowolenie. Więcej szczegółów dotyczących eventu podamy wkrótce na forum. Taernijczycy, czy pomożecie błąkającym się duszom odkupić swoje winy?

Na serwerach Duneb i Larkas wciąż odbywają się turnieje o wejściówki na płatne instancje. Dziękujemy za wiadomości, z których jasno wynikało, że akcja przypadła Wam do gustu. No… Może gdzieniegdzie wypadałoby coś zmienić. Może kolejne walki w najwyższych przedziałach stoczycie o raki czy kryształy czasu? Niektórym graczom pewnie przypadłaby do gustu nagroda w formie resetu czasu na Aqua Regis lub przywołania na Selenę, hm? 😉

Minęło już sporo czasu od ogłoszenia długoterminowego eventu na Ostlorze, więc na pewno jesteście ciekawi jego przebiegu. Event o którym mowa, szerzej został opisany TUTAJ. Początkowo niewielkie zainteresowanie zastąpiła ciekawość i chęć zdobycia nagród, które również są bez precedensu. Aby dodatkowo podgrzać emocje zdecydowaliśmy się pokazać ranking obejmujący większość konkurencji – KLIK. W tabeli znajdują się 102 nicki postaci, które załapały się do kluczowych konkurencji i osiągnęły zauważalny próg punktowy. Jak widać, zarysowała się czołówka, ale wciąż nie można jednoznacznie stwierdzić kto wygra, a kto zdobędzie nagrody przewidziane dla top10. Przewaga kilku graczy pokazuje wyraźnie, że nasza intencja, aby nie dawać przewagi osobom mającym na kontach postaci z wyższym levelem, została prawidłowo odczytana i zastosowana w praktyce. Tylko ciężką pracą i mozolnym wykonywaniem zadań, punktowanych za poszczególne zdarzenie, można zdobyć istotną przewagę. Dlatego zachęcamy do dalszego wysiłku i życzymy powodzenia w rywalizacji. Na koniec wyjaśnienie dotyczące zestawienia konkurencji. W rankingu pominięte zostały punkty za produkcję flaszek i turnieje, ponieważ dane te są najtrudniejsze do wydobycia – pojawią się dopiero w rankingu publikowanym na zakończenie eventu.

Oczywiście zapraszamy również na tygodnie ze zwiększonym expem na konkretnych instancjach – KLIK

Łączyć Duneb czy nie?

Ostatnio na forum rozgorzała dyskusja na temat przyłączenia Dunebu do któregoś z większych serwerów. Cóż… Na pewno śledzimy na bieżąco Wasze wypowiedzi. Samo powstanie takiego wątku było dla nas jasnym sygnałem, że pewnym kwestiom należałoby przyjrzeć się ponownie. Nie da się jednak ukryć, że ewentualne połączenie serwerów ma zarówno swoich zwolenników, jak i oponentów. Oczywiście możemy brać pod uwagę przytoczone w dyskusji argumenty, ale sama forumowa ankieta nie może w pełni odzwierciedlać woli całego serwera (lub jego większości). Z tym się na pewno zgodzicie. Wobec tego, w trosce o potrzeby graczy i dla lepszego rozeznania sytuacji, postanowiliśmy przeprowadzić głosowanie wewnątrz gry. Podobnie jak miało to miejsce przed łączeniem s1 z s2 czy s3 z s4. Oczywiście o szczegółach zostaniecie poinformowani odpowiednio wcześniej.

Miasto Tarula wreszcie doczeka się zmian?

Już od dłuższego czasu dochodziły do nas propozycje zmian względem Miasta Tarula, a więc instancji, która w założeniu ma być nie lada wyzwaniem dla największych koksów serwerowych. Oj wyzwaniem była na pewno… Tutaj łatwo przesadzić, bo instancja nie może być ani za łatwa, ani zbyt trudna. Musi być absorbująca, odpowiednio czasochłonna, wymagająca wysiłku, ale mimo to opłacalna. W skrócie: właściwie zbalansowana. Doczekała się zatem swoistego rebalansu. Największe obiekcje mieliście do jednego z dowódców widmowej armii, Maheta. Co tu dużo mówić, był zbyt kozacki. Przynajmniej w porównaniu do drugiego występującego na tej lokacji bossa, Tarula. Wielu z Was na pewno ucieszy fakt, że Mahet stanie się o wiele mniej losowy pod kątem śmiertelności i przewidywalności. Czy zdradzimy Wam coś więcej? Resztę musicie odkryć sami. Nie no dobra… Możemy też powiedzieć, że po zmianach nie doświadczycie znienawidzonej strategii „trzech czach” (trochę odetchnęliście, co?). No tak, Mahet stał się „przyjemniejszy”, ale co dalej? Nie chcieliśmy zmniejszać poziomu trudności całej instancji, bo nie o to chodzi. Wobec tego Tarul będzie stawiał nieco większy opór niż do tej pory. Tak, został nieco wzmocniony. Naszym celem było usprawnienie wszystkiego w taki sposób, aby więcej osób mogło cieszyć się zarówno rozgrywką, jak i rarami. Pozostawiając przy tym satysfakcjonujący posmak wyzwania w odniesieniu do całości. A no właśnie – rary… One również zostaną poprawione. Efekt poniżej:

Arhauty -> Arhauty II
Będą miały:

  • 100 punktów statystyk,
  • redukcję obrażeń biernych,
  • szansę na odczarowanie,
  • resy fizyczne na poziomie 50 punktów,
  • wszystkie resy magiczne na poziomie 15 punktów.

Temary -> Temary II:
Będą miały:

  • 100 pkt statystyk,
  • redukcję obrażeń biernych,
  • szansę na odczarowanie,
  • resy fizyczne na poziomie 45 punktów,
  • wszystkie resy magiczne na poziomie 20 punktów.

Zmian doczekały się także zbrojki z Tarula. Poprawka obejmowała resy fizyczne odpowiednio na 50 dla klas fizycznych i 45 dla profesji magicznych. Nie wykluczamy jeszcze kilku drobnych niespodzianek, ale póki co więcej nie zdradzimy. Jak oceniacie powyższe zmiany? Bo my jaramy się jak Rzym za Nerona i mamy nadzieję, że Wy podejdziecie do tego z takim samym entuzjazmem 😉 Poprawki zostaną wgrane na serwery możliwie jak najszybciej, więc pozostało wyczekiwać upka!

Q&A z desacredem

Ile lat grasz na swej głównej postaci, czyli na sh?

Mniej więcej od drugiej połowy 2011r.

Czy pierwsze słowo, które pojawiło się w Twojej głowie przy wydropieniu epika było heh prasłowiańskie?

Bliżej było mu do łaciny.

Jak być najlepszym sheedem w grze?

To chyba pytanie nie do mnie. Jak wszyscy wiemy najlepszym sheedem w grze jest […]. W miejsce kropek wstaw nick kolegi, który gra tą profesją 😉

Jakim największym osiągnięciem możesz pochwalić się w grze? I jak długo przygotowywałeś się do tego?

Nidhogg solo. Nie pamiętam ile razy tam biegałem, ale było tego dużo. Bardzo dużo.

Dużo zajmuje Ci Twoja fucha?

Różnie. Bardzo różnie. Zakładając, że inżynier jest inżynierem także w grze przez kontakt z graczami itp., to większą część dnia.

Jakie są kryteria na stanowisko testera? Chodzi mi tu o ogólne jakie przyjmujecie, a nie typu, że minimum lvl to 125 itd.

Kryteria są zmienne, zależne od tego co jest testowane. Z zasady raczej chcemy graczy doświadczonych a nie takich, którzy zaczynają swoją przygodę z grą.

Czy (według siebie) jesteś osobą, która najbardziej zna sie na mechanice gry wśród inżynierów?

Nie ma takiej osoby, która wie najlepiej i wie wszystko. W pewnych aspektach pewnie tak, w innych wiem, że nie. Dlatego inżynierka to zespół, a nie jedna osoba.

Jaki jest twój (oraz pozostałych inżynierów) zakres obowiązków w związku z pracami nad TBR?

Mimo że jesteśmy zespołem, to nie zawsze pracujemy razem. Podział obowiązków musi być, a więc zdarza się, że nasze zadania są mocno zróżnicowane. Dość dużo czasu przy pracach nad Broken Ranks spędzają Kidda i od jakiegoś czasu Knox, wraz z obsadą biura. Ja pracuję zdalnie, ale okazjonalnie robię coś przy BR. Jeśli już, jako zespół zajmujemy się bardziej tym co widzi gracz, a nie tym co działa “pod spodem” tego wszystkiego. Rozmieszczenie GUI, wygląd map, mechanizmy na mapach itp.

Jakiego programu używasz do swojej roboty? Tego co używają do produkcji BR? Jeśli tak, to można uzyskać dostęp do ich narzędzia? Ile to by kosztowało?

Do BR są narzędzia i autorskie i komercyjne. Gra powstaje w większości (Świat gry) w autorskich narzędziach. Dostępu do nich nie uzyskasz będąc kimś spoza grona osób pracujących nad grą.

Jak duży masz wpływ na nowy content? Wiadomo, że jak są testy otwarte, to każdy może zgłosić swoje uwagi, ale najpierw ktoś musi zaplanować wersję alfa i później wybrać które uwagi uwzględnić.

Inżynier ma coś na zasadzie mocy ustawodawczej. Może łatwo coś zaproponować. Ale od propozycji do wdrożenia długa droga. Ciernista i wyboista. Z zasady 95% pomysłów jest odrzucane, pozostałe 5% i tak jest x razy zmieniane i modyfikowane w trakcie implementacji do gry. Nie jest tak, że chcę to i tak będzie, albo nie chcę tego i tak nie będzie. Wiele zmian bym chciał, z wieloma się nie zgadzałem. Odnośnie balansu, eq mam dość duży wpływ na content. Rary od admirała w górę, psychowłaściwości itp. to w większości moje dzieło. Wcześniej zajmowałem się tym z Buszcikiem, ale Buszcik skończył przygodę z Taernem. Jeśli pytasz o to co chciałem wprowadzić i weszło praktycznie bez większych zmian, to modyfikacja systemu ulepszeń.

Czy wg Ciebie tworzenie pierścieni rarowych bez resów ma sens, na te insty, które wymagają full resa od gracza?

Oczywiście. Między innymi dlatego eq sklepowe do czegoś się jeszcze nadaje. A żeby zebrać dobry komplet resówek trzeba się namachać bardziej niż z ubraniem postaci obecnie.

Czy każda insta jest testowana pod 80% resa, czy macie podczas testów określone buildy?

Różnie. Czasem narzucamy w co mają ubrać się testerzy, czasami mają dowolność. Zależnie od potrzeb.

Czy rozważana jest opcja podniesienia progu 80% odporności?

Ten temat często powraca w dyskusjach na naszych zebraniach. Nie wykluczamy takiego rozwiązania w przyszłości.

Co byś wolał: aby Taern objął zasięgiem świat, ale nie zarobiłbyś ani grosza vs Taern nie odniósłby takiego sukcesu, ale 100% pieniędzy trafiłoby do ciebie?

Pierwsza opcja.

Z tego co czytałem, tworzenie Taernu trwało kilka lat. 3D to zmiana stricte graficzna. Dlaczego to trwa tak długo, mimo tego, że ekipa się powiększyła, a technologia poszła do przodu?

BR to pisanie gry od nowa na podstawie 2D. Pewne elementy są wspólne, ale to całkiem inna gra i tak trzeba na to patrzeć.

Czy zamierzacie coś zrobić z tym, że najszybszym sposobem na expienie itemów jest farmienie bossa na 40lvl?

Nie. Exp psycho ma być z zasady długi, żmudny, nudny i kosztowny. Misiek pasuje do tego idealnie.

Jakie jest kryterium leczenia u petów, gdyż przez parę rund potrafią nie leczyć, pomimo że taka interwencja by się przydała?

Leczenie jest akcją wybieraną w strategii jednej z kilku przy spełnieniu danych warunków HP. Mimo posiadania danego HP strategia z leczeniem może, ale nie musi zostać wybrana.

Czy w wolnych miejscach teleportu G będzie dodany teleport do Beirn?

Tak, wraz z liftingiem gildii zwiększy się ilość miejsc, do których będzie można się teleportować.

Skoro pracujesz nad zmianami do aktualnej wersji gry, a nie nad TBR, to dlaczego prace nad wiki są przekładane na czas po wprowadzeniu TBR?

Taki był zamiar. Zmiany szaty graficznej itp. Ale został zarzucony. Wiki w miarę sposobności będzie aktualizowana.

Taernijska zagadka i grafiki

Dzisiejszy wpis w pełni poświęcamy sprawom związanym z wersją 2D. Tym samym powoli zapowiadamy odcinek specjalny. Tak, zamiast standardowego, cząstkowego raportu, wkrótce otrzymacie bardziej szczegółowe zestawienie dotyczące całości prac nad BR. Na podtrzymanie Broken Ranksowego apetytu podrzucamy Wam kilka ciekawych grafik:

Koncept wojaków wchodzących w skład poszczególnych armii świata Taernu

Siatka trójwymiarowego modelu Ducha Zamku (tzw. low poly)

Zanim przejdziemy do następnej taernijskiej zagadki, wypadałoby przedstawić rozwiązanie poprzedniej. Sprzęty z Broken Ranks, o które pytaliśmy w TYM wpisie, to:

Dla postaci po lewej:

  1. Wzrok głębin
  2. Diabolo
  3. Szepty
  4. Arhauty
  5. Potężna Katana

Dla postaci po prawej:

  1. Ghaitarog
  2. Ryk północy
  3. Udręki
  4. Buty Popiołów
  5. Szpadel

Komuś udało się udzielić w pełni poprawnej odpowiedzi? 😉 Jedziemy dalej, kolejna zagadka. Jeśli rozpoznajecie miecz widoczny poniżej, to jak myślicie, kto go dzierży?

*Wpis został zedytowany w części dotyczącej Eventu Dziady.

35 thoughts on “Mahet, Tarul, Eventy i Q&A z desacredem – Obecnie pracujemy nad… Cz. 161

  1. Wbijanie lvla tez z reguly ma byc ciezsze i jakos na nowych krainach dochodza lepsze lokacje do expienia. A z expem psycho wrecz na odwrot, dosyc,ze slabszy exp to jeszcze nie mozna expic 1 rarka, za wyjatkiem admirala,ktory ma filary.

  2. Witam

    To jednak odchodzicie od modelu – boss ma na sobie widoczne rary, które z niego spadają? Na garnek to nie wygląda, galoty też nie teges.

    Brawa za męską decyzję w sprawie Dunebian!

    Brawa za “Dziady”, to dobry event!

    Jak i poprawę rarów i balans insty.

    Modele tarantuli i ogara w BR poprawione?

    Barba ma te zamaszyste uderzenia? Te od góry i z boku, takie co potrafi rozpłatać orka na pół?

    Ruchy sheeda to coś w rodzaju ruchów mnicha z Shaolin?

    A może pokazalibyście na przyszłych blogach jakieś animacje ataków/obrony poszczególnych postaci?

    Pozdrawiam.

  3. Walicie kurwa kit.
    Najpierw pewni siebie piszecie na forum, że buty i spodnie z Maheta są spoko i nie będą zmieniane. Niejeden ”szcześliwy” ich zdobywca pewnie sprzedał lub zeskinował, a tu nagle dostają ulepszenie. Nie fair, ale nie pierwszy to raz:)

  4. Jeden z najlepszych blogów w ostatnim czasie. Dużo poruszonych spraw istotnych, bieżących, wiele zdradzonych nowości, jakże ważnych dla serwerów (łączenie Duneb) oraz zmian w grze. Wywiad z Desacredem bardzo fajny, odpowiedzi na kilka pytań nieco uchylają tajemnic, pozwalają się rozmarzyć. Nie wyklucza się zmiany resów budzi nadzieję, zmiany w teleporcie przy okazji liftingu – pewnie po TBR, po targowisku 🙂

    “Obecnie mam chyba najlepszego sh w grze” – cytat z twojego wpisu Des na forum, a tu taka skromność 😀
    Sheeda kupiłeś na początku grudnia 2011, więc jakby nie było 2 połowa roku.

    Ciekaw jestem jak zmiany miasta Tarula wpłyną na aktywność graczy na tej instancji, kiedy one nastąpią, jak bardzo zmieni się trudność bossów. Rary w mojej ocenie zależnie od sytuacji, do stosowania zamiennie, ale zaproponowane nowe wersje z pewnością niektórym graczom przypadną do gustu.

    Pozdro

  5. Czyli jednak uginacie się pod presją graczy!! Ale najważniejsze to że wpadliście na to że zamienniki mogą ofensywne i defensywne. Co idealnie moim zdaniem wpadnie w balans postaci które typu mo będą woleć udręki, zaś vd i druid sytuacyjnie udręki pomiędzy temarami!!! Do tego atrakcyjność insty zwiększona o 150% biorąc pod uwagę delikatne zmiany w Mahecie (3czaszki). No nic zaszaleliście, za co doceniam (niewiele razy mogę powiedzieć że robicie coś dobrze w kierunku rozwojowym). Do tego modyfikacja zbrojek, i ogólnie zamiany w postaci max res fiz (dotychczas 40pkt)…Nareszcie jakieś zmiany konkretne zmiany

  6. Zmiany w rarach mi się bardzo podobają,ale rozumiem, że arhauty jak i temary już nie będą mieć *? 😛 Jak tak,to współczuje teraz skinowcom xD

    • W dodatku wydaję mi się, że magicy w temarach mają zbyt dobrze… bo im łatwiej zrezygnować z przełamania dymków (vd/dr) niżeli fizolom z modyfikatora trafień 😉

      • tak vd z przełamania dymków łatwo rezygnuje dobre mi to:> to właśnie teraz będą zamienniki – vd zrezygnuje z przełamania dymków ale będą inne ciekawe modyfikatory, będzie trzeba wybrać co lepsze w danej sytuacji.

  7. Czy rarki z Maheta, które ktoś wydropił przed zmianą zostaną zmienione na wersje II? Mówię o takich leżących w depo/na postaci (nie w postaci skinów).

    Ciekawy blog, dużo fajnych informacji.

    • Jak dla mnie powinny zostać takie jakie są podobnie było z cena zagłady ludów ten kto wcześniej naprawił musiał wydać więcej osoby które przerobiły je na skin gdyby wiedziały ze zostaną zmienione wątpię by zrobiły z tego skin wiec jestem stanowczo na NIE by zmienić wydropione już przedmioty

  8. Kolejny item z szansą na odczarowanie? xd rozumiem że to jakiś żart czy jak?.. Przy rarku z admirale + naszyjniki z maheta jest już 24% na myjke przy 8lv, z butami/spodniami bedzie zapewne około 35%, czy to nie jest aby troche za dużo?? Co drugą runde będzie kogoś myło, nie zważając na to jak ciężko wbić debuf z uroków nie licząc łucznika oraz barby, gdzie te postacie mają 10 wiedzy.. W tym przypadku vd na 1v1 i nie tylko o ukazaniu bedzie mógł pomarzyć, barba/sh/ryc jak dostanie korek to juz nie bedzię musiał używać myjki z korzenia, wrzucanie jakiegokolwiek debufu z uro też nie wiem czy będzie opłacalne w tym przypadku, ale oczywiście potrwa troche czasu, nim ktoś osiągnie tą bariere 30%+ na myjke, ale co wtedy jak to się już stanie? jaki będzie balans gry? czemu mnie nie dziwi że wszystko co jest nowo wprowadzane dąży do skasowania vd??

      • To, że atakuje pierwszy, to właściwie nic nie znaczy… zobacz ile tych debufów odbijana jest z dymków… a wyrównane szanse będą jedynie pomiędzy postaciami i takim samym przeznaczeniu czyli debuf vs debuf, dmg vs dmg w innych przypadkach postacie debufujące będą miały trudniej, znacznie trudniej.

        • Też mnie to martwi. Przy samych szponach/gronku mycie w pvp potrafi sporo namieszać, zwłaszcza w 1vs1. Klasy debuffujące, które swoje walki opierają nie na jak najszybszym zarąbaniu kogoś toporem, ale na biciu po trochu, podczas gdy przeciwnik ma drastycznie niski % dzięki debuffowi, będą miały dużo bardziej utrudnione zadanie.
          To, że vd może również ubrać to eq, niczego nie wyrównuje. Co mu da, że zmyje się z podpałki i dzięki temu nie padnie, skoro przeciwnik ma niemal full hp, bo co rundę poprawia się szpilkę? Walka i tak zakończy się porażką vd.
          I to vd będzie miał najbardziej przerąbane, gdy mycia będzie za dużo – dymki, niski procent na większość klas, niskie dmg, słaba obrona fizyczna. Sh/łucznik/dr będą mieli gorzej, ale nie aż tak drastycznie. Mo/bb/rycerza więcej mycia tylko wzmocni.
          No ale pożyjemy, zobaczymy.

  9. Q&A “flaki z olejem” 😀 Widzę, że trudne pytania były zbyt trudne, lub niewygodne
    Duży minus …jak macie dawać “Gadające głowy” to lepiej nic nie dawać, albo wybierać medialnych kolesi. Macie tam kilku przecież

Leave a Reply to Statystyka Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *